Olofströms kommun ny medlem i Svenska industrikommuner

Olofströms kommun, med drygt 13 000 invånare, är en av Blekinges fem kommuner och finns i västra delen av länet. Olofström har en industritradition som startade redan på 1700-talet inom järnbruk och under 1800-talet när emaljerad plåt började tillverkas blev kärl som producerades under varumärket Olofström mycket populära.

Olofström levererade redan på 1920-talet karossdetaljer till Volvos första bilprojekt och idag arbetar över 2000 personer på Volvo Personvagnars anläggning i Olofström.

Olofström har tack vare denna industritradition idag en bred kompetens i produktionsprocesser med ett flertal mindre företag inom industri och teknik. I Olofström utvecklades för ett antal år sedan industriklustret Techtank som 2022 bolagiserades och idag har medlemmar i hela Blekinge och även från närliggande län. Techtank AB:s uppdrag är att stärka industrins konkurrenskraft för såväl små och medelstora som stora företag. Insatserna spänner över kompetens, teknik och affär. Läs mer på techtank.se.

Olofströms kommun ser med Sydostlänkens byggnation positivt på framtiden. När stambanan via Sydostlänken byggs ihop med Blekinge kustbana skapas helt nya förutsättningar för hela arbetsmarknadsområdet, både för befintligt näringsliv att utvecklas och för nya investeringar och etableringar. Med kopplingen till närliggande Karlshamns djuphamn, kommer nya möjligheter till grön omställning av transporter.

Olofströms kommun blir medlem nr 26 i Svenska industrikommuner som vuxit kraftigt under 2021 och 2022 med 6 st nya medlemskommuner, mycket beroende på de positiva vindar som blåser och kommer att blåsa för mindre och medelstora industrikommuner i återindustrialiseringen av Sverige!

För mer information om Olofströms kommun, kontakta näringslivschef Håkan Andersson, hakan.andersson@olofstrom.se 076-861 27 47.

För mer information om Svenska industrikommuner, kontakta sekretariatsansvarig Johan Scherlin, johan.scherlin@oxelosund.se 0155-381 04, 070-919 71 35.