Nätverket Svenska industrikommuner har haft höstmöte i Sandviken

Cirka 50 representanter från 18 kommuner genomförde 2-3 november höstmöte i nätverket Svenska industrikommuner. Nätverket träffas regelbundet för att byta erfarenheter och diskutera påverkansfrågor i syfte att utveckla förutsättningarna för att vara just en industrikommun. De deltagande kommunerna representeras av kommunstyrelsens ordförande, kommunchef och näringslivschef.

Mötets fokus låg i år på etableringar med ett ”träningsläger” i etableringsledarskap* kombinerat med studiebesök på den färska etableringen av Microsofts datacenter på Tuna i Sandviken samt besök på Alleimas huvudkontor (fd Sandvik Materials Technology), en del av Sveriges stolta industrihistoria.

*Träningslägret genomfördes med stöd av boken Etableringsledarskap – en handbok, som nätverkets rådgivare Christer Asplund och Peter Nygårds tagit fram delvis på uppdrag av Svenska industrikommuner.

Kollage med bilder från höstmötet i Sandviken