Etableringsledarskap – en handbok, finns att köpa nu

Det som skrivits om investeringsbeslut har ofta skapats utifrån teoretiska modeller och hörsägner. I denna bok vill författarna komplettera den bilden med praktiska erfarenheter som bygger på verkliga, ofta rätt dramatiska, lokala beslutsprocesser. Syftet är att stimulera kunskapsutvecklingen och ge bränsle till fler lyckosamma etableringar i hela landet. Boken vänder sig till både politiker och personer i offentlig sektor och näringsliv som kan påverka investeringsklimatet.

Författarna har tillsammans flera decenniers erfarenheter från medverkan i investeringsbeslut, både nationellt och internationellt. Det är dessa, många gånger självupplevda erfarenheter, som denna bok bygger på. Författarna är verksamma bakom kulisserna i rådgivande roller. Förhoppningen är att boken ska kunna fungera både som inspiration och som en praktiskt användbar handbok.

Resultaten av investeringarna kan få omfattande betydelse för den lokala ekonomin och därmed platsens utveckling. Många berörs av utfallen i termer av framtida jobbchanser, förbättrad ekonomi och livskvalitet.

Mot denna bakgrund finns en målgrupp för boken bland många intressenter för svensk tillväxt. Hos allt från generaldirektören på Tillväxtverket, den enskilde medborgaren i Avesta eller Lund, ICA-handlaren i Gislaved, bankdirektören i Östersund, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg och näringslivskontorets personal i Oskarshamns kommun eller varför inte Handelskamrarna och många branschorganisationer?

Boken fokuserar på konkreta exempel. Dessa rymmer förhoppningar, dramatik och förhandlingar och har ofta varit omgivna av sekretess. Bokens exempel ger kommunerna verktyg för hur etableringsförhandlingar kan genomföras på ett framgångsrikt sätt.

Etableringsledarskap - en handbok

Etableringsledarskap – en handbok: Så gör vi platsen attraktiv för investeringar

Författare: Christer Asplund & Peter Nygårds

Pris: 325 kr inkl. moms

Beställ på www.ownyourbook.se eller mejla hello@ownyourbook.se om du önskar göra en större order.