Köpings kommun ny medlem i Svenska industrikommuner

Köping har en lång industritradition som tar sin början 1856 då Otto Hallström grundade Köpings Mekaniska Verkstad (KMV) som köptes upp av Volvo 1942.

I Volvos fotspår har näringslivet i Köping utvecklats med fokus på fordonsindustrin med företag som GKN Drivline Köping AB, Leax Group och Grimaldi Mekaniska Verkstad. Metallbearbetning i alla former är i fokus hos flera företag och en av näringslivets excellenser.

Övriga företag att nämna är Hästens Sängar AB som grundades i Köping redan i mitten av 1800-talet och fortfarande har huvudkontor och produktionsanläggning i Köping.

Näringslivet i Köping som helhet har en struktur som ganska väl följer riket i stort med ungefär 10% större företag och 90% mellanstora och mindre med största andelen anställda i de större industriföretagen. Ett flertal av de mindre företagen är underleverantörer till industrin.

Köping har ett gynnsamt logistiskt läge med ett tydligt skyltläge vid E18 som även ansluter till E20. Mälarbanan har sin sträckning genom kommunen och är tillsammans med Mälarhamnar AB – en av Sveriges innersta hamnar – viktiga för det lokala näringslivet.

För mer information om Köpings kommun

Kontakta näringslivschef Camilla Blomqvist
camilla.blomqvist@koping.se eller 0221-256 56

För mer information om Svenska industrikommuner