Stenungsunds kommun ny medlem

Stenungsunds kommun ny medlem i Svenska industrikommuner

Stenungsunds kommun har 28 000 invånare, är en utpräglad näringslivskommun, navet för Sveriges kemiindustri samt även ett riksintresse för industriell produktion. Andra starka branscher i kommunen är handel samt IT. Kommunen har ca 13 000 sysselsatta, fördelade på ungefär 4 000 arbetsställen. Stenungsund har gymnasium och yrkeshögskola med nära utbildningskopplingar till kemiindustrin och IT. Här finns även ett science center, Molekylverkstan, som verkar som inspirations- och utbildningsyta för barn och ungdomar.

Kemiindustrin i Stenungsund har 2 500 medarbetare och sysselsätter ytterligare dubbelt så många när underentreprenörer räknas med. Kemiindustrin står idag för två procent av Sveriges totala utsläpp och behöver snabbt ställa om för att möta de nationella målen på nettonollutsläpp till 2045. Flera av kemiindustrins internationella innovationscenter är förlagda till Stenungsund och det finns planer för omställningsinvesteringar på 10 miljarder som kan spara en miljon ton koldioxid per år.

Stenungsunds kommun har ett nära samarbete med kemiföretagen och har för andra året i rad arrangerat omställningskonferensen Formel Framtid tillsammans med Hållbar kemi. Hållbar kemi är ett samarbete mellan kemiföretagen i Stenungsund, Adesso Bioproducts, Borealis, INOVYN, Nouryon, Perstorp och Vattenfall samt branschorganisationen IKEM. Konferensens syfte är att ge kemiindustrin rätt förutsättningar för att förverkliga sina ambitioner om klimatneutralitet. Formel Framtid 2023 fokuserade på temaområdena elförsörjning, transportinfrastruktur och kompetensförsörjning.

Stenungsunds kommun har ett starkt engagemang och en vilja att jobba med industriell förnyelse och ser att det är viktigt med samverkan med industrin för samhällsutvecklingen.

För mer information om Stenungsunds kommun, kontakta näringslivschef Jessica Waller jessica.waller@stenungsund.se, 070-087 46 40, 0303-73 05 00.

För mer information om Svenska industrikommuner, kontakta sekretariatsansvarig Johan
Scherlin, johan.scherlin@oxelosund.se, 0155-381 04, 070-919 71 35.