Piteå kommun ny medlem i nätverket Svenska industrikommuner

Piteå kommun är en stad som växer och omformas och här arbetas det hårt för befintliga företag som vill expandera samt externa företag som vill komma och etablera sig. Här har hållbarhet alltid varit en självklarhet för att bidra till den gröna omställningen och just nu byggs bland annat Europas största vindkraftspark i Piteå, en investering på ca 60 miljarder, som kommer att framställa 6–8% av Sveriges totala energiproduktion.

Stadens näringsliv är i ständig rörelse med stora aktörer som har modet att satsa och små företag med starka idéer. Tillsammans utgör de ett starkt och varierat näringsliv i branscher såsom förnybar energi, gröna näringar, tillverkningsindustri, besöksnäring, tjänstesektorn, samt kulturella och kreativa näringar.

I Piteå är det inte bara företagandet som håller en hög standard utan också utbildningssektorn. I staden återfinns ett campus samt tre forskningsinstitut där det för tillfället pågår ett stort forskningsprojekt angående vätgas. En satsning i samarbete med Luleå Tekniska Universitet.

Piteå är en stad som attraherar människor från hela världen att både besöka och bosätta sig i. Mycket tack vare närheten till naturen, flygplatsen, stadspulsen, skärgården och varandra. Här satsar man på en hållbar skola för framtiden med forskning och det livslånga lärandet som grund. Här får du mycket för pengarna om du vill bo och verka i staden.

För mer information om Piteå kommun, kontakta etableringsansvarig Stina Johansson,
ulla-stina.johansson@pitea.se eller 0911-697026

För mer information om Svenska industrikommuner,
kontakta sekretariatsansvarig Johan Scherlin, johan.scherlin@oxelosund.se, 0155-381 04