Nybro kommun ny medlem i nätverket Svenska industrikommuner

Nybro kommun ny medlem i nätverket

Nybro kommun är en framåtsträvande kommun med ett livskraftigt näringsliv i det småländska glasriket, med cirka 20 500 invånare.

Näringslivet i Nybro kommun består av en intressant mix av företag i varierande storlek inom olika branscher. Fokus ligger fortfarande inom tillverkningsindustrin med flera kända företag i spetsen som till exempel golvföretaget Kährs, en av Europas främsta golvtillverkare, Smurfit Kappa, ledande tillverkare av wellpappförpackningar, och Bribo Mekaniska som sysslar med avancerade plåtarbeten och bland annat levererar luftavfuktare till Boeing och Airbus.

I kommunen finns även många medelstora och små tillverkande företag, som exempelvis Målerås Glasbruk och andra företag med bland annat tillverkning av designprodukter i fokus. Transport- och logistiksektorn har under lång tid varit stark i Nybro, en stark transport- och logistiksektor öppnar möjligheter för andra företag. Med vår nya driftsatta elektrifierade kombiterminal ser vi ytterligare utvecklingspotential.

Nybro är nära, har ett bra strategiskt läge mellan de tre regionala centren Kalmar, Karlskrona och Växjö. Kommunikationerna är goda med riksväg 25, pendeltågstrafik och bussar. Vi har även två flygplatser på ett avstånd av 2,5 respektive 8 mil.

För mer information om Nybro kommun,
kontakta näringslivschef Maria Faltin, maria.faltin@nybro.se eller 0481-45208

För mer information om Svenska industrikommuner,
kontakta sekretariatsansvarig Johan Scherlin, johan.scherlin@oxelosund.se, 0155-381 04, 070-919 71 35