”Vi hade inte ens bjudits in!”
Se filmen från erfarenhetsmötet med Skellefteå kommun kring etableringen av Northvolt
Nedan följer en sammanfattning i 30 punkter i form av generaliserbara lärdomar från vår Skellefteåkonferens. Punkterna är lätt redigerade utifrån den diskussion som vi förde med Skellefteå kommun om Northvolts etablering i Skellefteå. Sammanställningen kan ses som en introduktion till en planerad handbok för hur arbetet med att attrahera etableringar kan göras framgångsrikt.
30 lärdomar
- Företagets utmaningar är lika mycket våra (kommunens). Vi sitter i samma båt.
- Det är insidan som räknas. Det handlar mycket hur vi organiserar arbetet internt, på vår egen insida.
- Platsvarumärket måste vårdas i termer av en stolthet som kommuniceras.
- Vi har tränat i förväg. Det handlar bl a om att vi tänker på vår egen attityd och hur vi kommunicerar. Kommunens anställda har gått kursen ”Företagsamma Skellefteå”.
- Man måste utgå ifrån och vårda sina nischer eller starka sidor. I vårt fall är fokus på fyra nischer:
- Energi/el, skog/trä, metallindustri och IKT.
- Inom dessa kunskapsnischer måste vi själva läsa på för att kunna förstå kunden och plocka ihop erbjudanden på ett relevant sätt.
- Platsen måste sätta upp ett mätbart mål: I vårt fall att vi ska bli 80 000 invånare och att vi ska bygga 5 000 lägenheter till 2025. Kräver mod av politiken.
- Viktigt att lära oss samverka mellan politiken och tjänstemännen. Och att utse team som kan fatta beslut.
- Dessutom är det värdefullt att det inte uppstår politiskt käbbel om etableringen.
- En vinnare måste förbereda sig i tid. I vårt fall i 10 år.
- Vi måste också vara beredda på att själva investera i etableringen. (25 miljarder SEK).
- Det lokala energibolagets roll är viktig.
- Vi lyckades ”kris-mobilisera”. Alla ställde upp.
- Förbered ett betydande lager av byggbara tomter.
- Spetsa gärna med oväntade extra värden. Ligg gärna på med dessa och ta reda på om det finns ytterligare värden att erbjuda.
- Engelska skolan är ett exempel på värdeerbjudande. Ett bra restaurangutbud ett annat,
- Hjälp varandra att vara modiga.
- Riskminimera för prospektet/kunden och tala internt om hur man kan riskminimera ytterligare.
- Se till att det finns en personligt hållen mottagningskapacitet.
- Arbeta i nätverk som sträcker sig till andra delar av regionen (grannkommuner) och universitet.
- När någon tar upp sjukvårdsfrågor som t ex hur det ser ut med förmågan att operera en höftled, tveka inte att hantera. Vi lät en läkare svara.
- Kompetensförsörjningen måste fokusera på relevanta ämnen som kunden känner att man behöver. (Distansutbildning kan också behövas).
- Tänk på att öppna upp platsens nätverk av underleverantörer.
- Starta ett ambitiöst Relocate-program. Goda erfarenheter av kompetensinflyttning (t ex lärare som vi letat upp på ett proaktivt sätt på plats i London).
- Bygg attraktiva bostäder/bostadsområden.
- Visa generöst på stoltheten, involvera många, tänk kärlek till kommunen!
- Sätt taxichaufförerna på skolbänken för att gå igenom vad vi står för.
- Peka på att det i kulturen finns en värdefull tillitsfaktor. Tillit är avgörande.
- Våga prova. Våga göra fel. Arbeta långsiktigt.
- Ensam är inte stark!